Escafandre s'adscriu a l'Espantaocells com un moviment de invstigació artistic que respecta la independència dels seus integrants i es defineix com:
grup d'accions, creatives, reivindicatives..., de component multidisciplinar, obert a la lliure participació d'artistes i col·Lectius simpatitzants, que es reuneixen per pensar,construir,tirar endevant junts, projectes i energies.
L'Espantaocells es suma al centenari de Palau i Fabre amb una nova proposta del grup de recerca ESCAFANDRE. El dia 4 de juny farà la seva presentació a Sant Feliu de Codines a la seu de l'Espantaocells, c/ creus 85
Encontres amb l’Alquimista. Josep Palau i Fabre
Un projecte d’exposició a
l’entorn de l’obra de JosepPalau i Fabre, en concret del seu poemari L’Alquimista. Un
projecte promogut pel grup de recerca Escafandre.
Ens uneix el desig d’aprofundir
en l’obre de Palau i Fabre, cercant diferents punts de vista i provocant el diàleg.
Els participants ens reunim sota una proposta de diàleg,
de trobada, de ressonànciesamb elpoeta a través d’algun del seus poemes o bé
d’un conjunt... Com no pot ser d’altre manera, un diàleg obert, que ens meni a
l’obra amb total llibertat artística, travessant diverses disciplines i
llenguatges queitinerin amb el que ens
diu Palau.
Apleguem sota aquest títol les propostes per un mon
més just, dutes per joves benestants de l’època.
El Cicle està pensat i organitzat per Joan
Casanovas amb el suport del grup Escafandre i amb la col·laboració de Joan Corderes a qui agraïm des d’aquí, la
seva dedicació incondicional. El 25 de maig Coincidint amb l'ultima entregad'aquest Cicle, en Joan Solé i en Gerard Rubio, aplegaren tot un conjunt de músics que sota el nom de FRIDOM ens varen fer viure una estona entranyable.
El 27 d'abril
El 30 de març es feu la presentació de la primera entrega. Fou a càrrec de Joan Corderes.
Una generació beat a Sant Feliu.
Amb aquesta presentació gens extensa voldria mostrar la
meva gratitud per l’ Àngels Rosés i l’associació espantaocells de la qual ella
n’és l’alma mater i havia pensat de dedicar-la a en Joan Casanovas i a la
generació dels seus amics. Així ho faig.
Quan l’Àngels i el Joan em parlaren per primera vegada
d’aquest cicle es preguntaven ells pel possible retorn cíclic de les polèmiques
artístiques i de les afirmacions dialèctiques en la historia de les formes
artístiques.
L’ època històrica de la qual es parlarà durant aquest
cicle és fascinant i d’una vitalitat fabulosa. Un cant líric del món que va
donar pas a una nova manera d’entendre la historia cultural dels EEUU. La
primera revolució sonora a partir de John Lee Hooker. Gravacions en les quals
s’escoltava el pes del mite, es deia en la premsa d’aleshores. Els anys 60 són
anys de formació, anys incerts (els de les investigacions polítiques i
iniciatives legislatives sobre els drets civils, drets que foren en aquesta
dècada la qüestió més important de la política interior americana; els de la
mística, el llenguatge i els costums dels negres americans, del budisme zen,
l’elecció d’Eisenhower, la guerra de Corea, l’exemple de Gandhi de la
resistència no violenta, gràcies a la qual els negres americans s’havien consolidat
després de la segona Guerra Mundial, de l’adveniment de la independència de les
colònies africanes … la preparació de les comunicacions de les masses … ), anys
d’entusiasme i de fervor, amb totes les seves inconsistències. Època de slogans
també, d’innombrables sectes consagrades a la dignitat de l’home fora de
l’ordre existent, tal i com propugnava el pensament social i polític de
Proudhon. En definitiva, la historia dels homes particulars, de la seva
grandesa i de la seva intimitat (així també el cinema de J.Cassavetes)
En una entrevista B.Dylan va recordar que per a ell les
seves obres no eren més que cançons contemporànies. Cançons que també en altres
casos, paradigmàticament en el seu, provenien dels sermons col·loquials, de la
imaginació demoníaca i de la crítica social, cançons que adapten l’estil
tradicional, els records del poble i el seu sentit de l’humor (en les
gravacions en els soterranis, ‘ basaments tapes ‘ ). Tot aquest corpus líric
prové del que hi ha de profund dins delcor i de l’esperit humans, expressat i creat amb un temperament moral
apocalíptic, típic del profeta jueu, i una implacable pietat i severitat
morals.
Innocència estilística que abarca el significat d’aquesta
lírica, que no és pura sinó que pertany a un ordre físic.
Art que es fonamenta en una socialitat, constituïda en
efecte de romanticisme i de les múltiples veus de l’època. El pluralisme dels
moviments socials que portaven amb ells una cosmologia perceptible en la
tradició dels ‘ protest songs ‘ , especialment del folk music perquè unia el
populisme i el moviment obreri el
pluralisme de les obres musicals en sí mateixes gràcies a la multiplicitat de
produccions independents i a les transformacions que ja es produïen en el mercat
del disc, són fenòmens transcendentals d’aquesta dècada.
Com diuen uns versos de Anne Sexton, potser
tot el que apreciarem en aquest cicle sobre música i cinema no sigui unllenguatge si no una espècie de respiració.
Tornant al principi i a la preocupació teòrica de l’Àngels
i en Joan, la inquietud sobre la qualitat del món futur reneix en l’art dels
nostres temps, aquí i ara a lEspantaocells.
EL PRESENT
PROJECTE apareix
amb la pretensio de donar una resposta desde l’art a aquest sentiment
d’indignació que plana sobre el sentir general de la societat actual i preten
animar als companys amb inquietuts artístiques/creatives a dir–hi la seva.
LA
GLOBALITZACIÓ , ha estat també en l’art, un parany, des del qual les institucions, de
forma genèrica, recolzades pels poders politics , econòmics… han dirigit la
cultura,abaratint , resumint,
simplificant el transfons de l’art, en altre temps lligat al pensamenti als ideals, per malauradament , avui,
convertinr-loen un aparador d’accions i
objectes embolicats en formalismes i tecnologia però llastimosament lluny de l’emoció i dels
continguts, lluny del risc i , per què no dir-ho, de la immediatesa,que sovint ha caracteritzat l’obra d’art.
Tot això ha donat com a
resultat, per una banda, la inaccesibilitat d’una obra tancada, només pensada,
en el millor dels casos, per a l’elocubració intelectual i en el pitjor, l’enmirallament
d’un mateix. Per una altra banda, una tendencia a l´anulació total de pensament
i una simplificación exagerada que ens MENEN a la superficialitat més absoluta,
abusant de fórmules agradables per arribar al gran públic.
Dues maneres d’arribar
al pensament únic,o al no pensament, que bé a ser el mateixide
carregar-se l’art com a reflexió de la vida mateixa, de les grans i les petites
coses que envolten la nostra quotidianitat i que l’art fa possible trascendir.
UNA
DENÚNCIA DES DE L'ART,preten , un testimoni senzill, però sentit, d’una
colla d’artistes de diferents disciplines, entristits pel panorama quotidia,
per la manca de criteri i sensibilitat artística de la societat en general i de
les institucions educatives i cíviques que ens envolten en particular.
Els artistes/pensadors, tenim coses a dir i fem
una crida a la participació individual i/o col·lectiva de creadors de tots els
àmbits i disciplines que desitgin
sumar-se a aquesta exposició .
L’exposició tindrà caràcter itinerant i es realitzarà a l’ampara de diferents
centres culturals i/o espais expositius, amb el desitg d’aplegar també,
artistes propers als llocs d’expossició que per participar hauran de
complimentar una fitxa.
Si estàs interessat envia un correu a espantaocells@espantaocells.com
i rebràs tota la informació que desitgis, les bases per a la participació
i la fitxa d’artista .
La primera mostra es realitzarà a Sant Feliu de Codines als locals de l'Associació Cultural L'Espantaocells els dies 12 i 13 d'octubre. Fins el dia 3 d'octubre podeu presentar les vostres propostes
Estem preparant unaexposició col·lectiva en defensa de la
llibertat de l’artista com a individuo. No al uniformisme, no a la
institucionalització.
Una reflexió des de l’art davant la hegemonia dels
poders econòmics.
T'agradaria participar d'alguna manera?
Totes
les manifestacions artístiques tenen cabuda : escultura, poesia,
videoart, pintura, fotografia, obra gràfica, teatre, dança, música,
(Aquestes últimes es demanen enrregistrades en un DVD tot i que esta
pensat un espai per a la representació en directe, si es vol.
Fes la teva proposta a espantaocells@espantaocells.com abans del 3 d'octubre
, la nostra intenció es de fer una mostra itinerant i canviant, aixó és: ampliant-se amb nous participants de cada lloc.